Vår anläggning

Välkommen till Härnösands Ridklubb som verkar i Härnösands Hästsportarena, en av Norrlands mest moderna anläggning för hästsport.

_DSC2105.jpg

Information våra ridhus och ridbana

På Härnösand Hästsport Arena finns tre ridbanor med fibersand, A-hallen (30*70), B-hallen (24*42) (oisolerat) och utebanan (50*80). För att få nyttja banorna under ledig tid krävs anläggningskort. Som medlem har du möjlighet att nyttja en bana mot ridbaneavgift.

Härnösands hästsportarena

Föreningen Härnösands Ridklubb bildades 1968 och har sedan dess bedrivit ryttarverksamhet i Härnösand. I augusti 2015 invigdes vår nya toppmoderna anläggning, Härnösand Hästsport Arena.

​

Arenan har möjlighet för 30 hästar/ponnys i Active Stable, en sorts grupphästhållning med automatiserad fodring. Anläggningen har två ridhus, ett kallridhus på 24x42 meter och ett varmridhus på 30x70 meter och stor utebana på 50x80 meter. Hela anläggningen är dessutom tillgänglighetsanpassad. Det stora ridhuset har en publikkapacitet på 300 personer. Underlagen och storleken på banorna gör det möjligt för tävlingar på nationell nivå då alla underlag är fibersand. På anläggningen bedrives ridskoleverksamhet måndag till lördag och övrig tid är det även annan träningsverksamhet.

​

När får jag rida markarbete eller hoppa?

Observera att ridklubbens verksamhet kan byta hall beroende på väder/kyla/aktivitet!

​Måndag: Markarbete enbart tillåtet i B-hallen
Tisdag: Hoppning enbart tillåtet i B-hallen
Onsdag: Hoppning enbart tillåtet i A-hallen
Torsdag: Markarbete enbart tillåtet i A-hallen
Fredag: Hoppning enbart tillåtet i A-hallen
Lördag: Markarbete enbart tillåtet i B-hallen
Söndag: Hoppning enbart tillåtet i A-hallen

​

Hoppning tillåten på utebanan (hoppdelen) alla dagar då det är ledigt.

​

Under hopptillåten tid i A-hallen får ekipage nyttja max 2/3 av banan för att ge plats åt andra att rida/hoppa samtidigt.  För att få nyttja banorna under ledig tid krävs anläggningskort. Som medlem har du möjlighet att nyttja en bana mot ridbaneavgift.

Ridhusregler

På vår anläggning:

• visar vi respekt för hästen och följer SvRFs Code of conduct.

• hälsar vi alltid på varandra och bidrar till sammanhållningen i HRK

• undviker vi att hålla på med mobilen när vi hanterar hästarna (självklart får man ringa veterinär vid akuta sjukdomsfall eller sjukvård vid olyckor)

• springer/skriker vi inte, eftersom hästarna kan bli rädda

• håller man hundar kopplade

När man rider självständigt i ridhuset är det viktigt att tänka på några saker:

• Man knackar på och inväntar svar att det är okej att komma in innan man öppnar sargdörren.

• Sargdörren ska alltid vara stängd när du är med hästen i ridhusen/utebanan.

• Klä av dig och din häst utanför ridhusen och häng upp era kläder och täcken på avsedda krokar.

• Om du klär av dig ytterligare inne i ridhuset ska kläder hängas upp på avsedda krokar. Det är inte tillåtet att hänga någonting på sargkanterna.

• Man sitter upp i hörnet.

• Man skrittar innanför spåret.

• Om man möter andra hästar när man rider håller man alltid till höger.

• Om man rider på volt lämnar man företräde för de som rider på spåret.

• Man mockar efter sig innan man lämnar ridhuset/utebanan.

• Stäng av ljudet på din mobil, det är inte okej att rida med hörlurar.

På vår anläggning har man alltid:

• Hjälm

• Sadel och träns vid ridning

• Erfordelig utrustning på hästen för longering/tömkörning. Träns samt ändamålsenlig longerlina eller tömmar samt eventuell gjord

• Hästen ska alltid ha träns på sig även om den leds, det är okej att ha grimma på utanpå tränset

Skisser över vår anläggning

Dressyr Inomhus