Rehabridning

Hos oss ska alla vara välkomna. Det spelar ingen roll om du har en funktionsvariation eller inte. Vi vill gärna att just du kommer och rider hos oss. Vår anläggning är fullt ut handikappanpassad med bland annat tröskelfria entréer, lift och hiss.

Har du en funktionsvariation som kanske gör det svårt att ta dg upp på hästen? Vi har en lift och även en ramp som gör det enklare för dig att komma upp på hästen. Oavsett vad din funktionsvariation innebär för dig så kan du alltid kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att anpassa så att du får möjlighet att träna hos oss.

Om du har frågor eller vill anmäla dig mejla till: ridskolan@harnosandsridklubb.se

Skärmavbild2023-03-20kl.08.06.15.png

Hur gör jag?

Kontakta oss på ridskolan@harnosandsridklubb.se så ser vi över hur vi kan skapa de bästa förutsättningarna för dig att få börja rida hos oss. â€‹â€‹

Rehabridningens fördelar

Rehabridning, även känd som terapeutisk ridning eller ridterapi. Det är en mycket effektiv terapiform som kan hjälpa dig med funktionsvariationer att förbättra din fysiska hälsa, mentala hälsa och sociala interaktion. Nedan är några av fördelarna med rehabridning:

1. Fysisk träning: Ridning är en utmärkt form av fysisk träning. Det hjälper till att förbättra kroppshållningen, balansen, styrkan och koordinationen. Det kan också hjälpa till att öka rörligheten och minska smärta och styvhet i leder och muskler.

2. Mentalt välbefinnande: Ridning har visat sig ha en positiv effekt på mental hälsa. Det kan bidra till att minska stress och ångest, öka självförtroendet och självkänslan, samt förbättra koncentrationen och uppmärksamheten.

3. Social interaktion: Ridning är ofta en social aktivitet där deltagarna interagerar med instruktörer och andra ryttare. Det kan bidra till att förbättra sociala färdigheter och öka känslan av samhörighet och gemenskap.

4. Känsla av frihet: Ridning ger en känsla av frihet och självständighet. Det kan hjälpa till att öka självständigheten och självkänslan genom en aktivitet som du kan utföra på egen hand.

5. Förbättrad självbild: Rehabridning kan bidra till att förbättra självbilden genom att hjälpa dig att känna dig stark, självständig och kapabel att övervinna utmaningar.​​