Om vår förening

Härnösands Ridklubb har långa anor inom hästsporten i Härnösand. Föreningen bildades 1968 och har sedan dess bedrivit ryttarverksamhet för alla åldrar och kunskapsnivåer. Föreningen bedriver även avsutten verksamhet med syfte att stärka gemenskap och ledarskap, både för barn och vuxna. Ridsporten och dess mångfald av aktiviteter är en demokratisk skola samt en grund för folkhälsa och en aktiv fritid.

Vår värdegrund är:

Gemenskap - sammanhållning och laganda, för känslan av att vara välkommen

Tillgänglighet - öppenhet, alla ska kunna vara med och man ska kunna använda sin röst

Glädje -  i det gemensamma som vi gör, man ska vara glad när man åker hem

Kunskap - utveckling för individ och förening, man ska kunna lära sig och bli bättre

Stadgar:
Vårt rättesnöre, våra stadgar kan du läsa
 här

Medlemsavgifter 2024:

Junior (upp till 18 år) - 250 kr

Vuxen - 350 kr

Familj (föräldrar och minderåriga i barn i hushållet) - 800 kr

Frank.jpg

Varför ska man vara medlem?

Förutom att det finns en gemensam nämnare i hästen och ridsporten i alla dess former, finns det ett antal andra faktorer som skapar ett mervärde för våra medlemmar. Så här ser vi det:

Som medlem är du försäkrad i ditt utövande av sporten och intresset, både i föreningens och i andras regi. Gör du illa dig (när som helst, var som helst) i samband med ditt hästintresse så är du försäkrad, oavsett din ålder.

Som medlem får du tävla för vår fantastiska klubb, utan föreningstillhörighet är du utesluten ur tävlingsvärlden. Genom ridklubbens gemenskap finns också möjlighet till mentorskap och stöttning i den för många nya situation de ställs för de första gångerna på tävling. Vi använder varandras kunskaper och erfarenheter för att hela tiden fortsätta utvecklas, både som ryttare och medmänniskor.

Som minderårig medlem kommer du att kunna vara med på en rad olika barn- och ungdomsaktiviteter. Alla ungdomar under 26 år är automatiskt med i ungdomssektionen vars styrelse anordnar aktiviteter varje år.

HRK står för gemenskap, glädje, kunskap och tillgänglighet. Hos oss är du en av oss; vi gör saker tillsammans. Vi skrattar, gråter och lever vårt hästintresse tillsammans. Det finns alltid något att göra, det finns alltid hjälp att få, det finns alltid någon att få stöd av, det finns ett vi. Det här är essensen i en förening; att vara och göra tillsammans. Här finns många gamla och nya vänner, här finns ett nätverk, här finns du och jag.​

Som medlem får du hem tidningen Häst & Ryttare med mycket intressant, rolig och lärorik läsning för hästintresserade.

Vill du växa som ledare?

Vill du växa i en roll som ledare? Vi söker och lyfter fram ledare i olika åldrar för våra aktiviteter, både för barn, unga och vuxna. Föreningslivet öppnar dörrar för nätverkande, utbildningar och personlig utveckling. Svenska Ridsportförbundet arrangerar varje år kurser för hundratals medlemmar över hela landet inom allt från ridlära till styrelsearbete och tävlingsverksamhet. Många ridlärare har startat sin bana som ungdomsledare på hemmaklubben.

Värdegrund & policy

Föreningen arbetar enligt SvRFs definierade värdegrund och policy, läs mer om den här:
Svenska Ridsportförbundet - Vision, policy, mål.

Utöver dessa finns naturligtvis fler aspekter för medlemskap, men ovan listade punkter är de som vi ser som de viktigaste. Visst är du med oss?

Hur blir man medlem?

Vill du gå med i HRK, skapa ett konto på www.minridskola.se och skicka därefter ett mail till ridskolan@harnosandsridklubb.se

Hos oss är du försäkrad!

Om olyckan är framme

Härnösands Ridklubb är ansluten till Svenska Ridsportförbundet och alla våra medlemmar omfattas av en olycksfallsförsäkring via sitt medlemskap. Mer information om försäkringen hittar du här Försäkringen gäller även vid prova-på-ridning anordnad av Härnösands Ridklubb och då krävs inget medlemsskap.

Du anmäler skadan via Folksams hemsida.