Bli funktionär!

Är du ny i tävlingsvärlden? Välkommen! Våra tävlingshelger innebär folkfest, gemenskap och glädje - och är inte minst ett viktigt ekonomiskt tillskott för vår förening. Därför är det viktigt att vi alla hjälps åt.

Här nedan kan du lära dig mer om hur det fungerar att vara funktionär på våra tävlingar. Anmäl ditt intresse till ridskolan@harnosandsridklubb.se eller prata med någon av oss ridlärare. Ange gärna önskemål om funktionärsplats och om du kan hjälpa till förmiddag eller eftermiddag!

Funktionär på Hopptävling

BANPERSONAL
Som banpersonal bygger du upp hinder om någon river, du mockar, bygger om banan mellan klasser och släpper in och ut ekipage på  tävlingsbanan.  Och inte minst får du se alla duktiga ekipage som rider!

SEKRETARIATET
Som funktionär i sekretariatet är du ansiktet utåt mot många av våra tävlingsekipage och gäster. Du svarar på frågor, hjälper till med efteranmälningar/strykningar, delar ut priser/rosetter och kontrollerar vaccinationspass med mera.

TIDTAGARE / PROTOKOLL I DOMARTORN

I domartornet sitter ofta fyra personer. â€‹Domaren, två tidtagare/protokollförare och en person som sköter datorn för tidtagning och resultat.

FRAMHOPPNING

Som funktionär på framhoppningen släpper du in ekipage på banan, ser till att det är rent och hjälper till att höja/sänka hinder.

VETERINÄRASSISTENT

Som veterinärassistent hjälper du tävlingens veterinär med lite olika uppgifter, och får se många fina hästar!​

ÖVRIGA FUNKTIONÄRSUPPDRAG

Cafeteriapersonal, Städansvarig. Sjukvårdare & Parkeringsvakt

Funktionär på dressyrtävling

BANPERSONAL
Som banpersonal släpper du in ekipage på framridningen eller tävlingsbanan. Du ser även till att det är mockat och rent.

SEKRETARIATET
Som funktionär i sekretariatet är du ansiktet utåt mot många av våra tävlingsekipage och gäster. Du svarar på frågor, hjälper till med efteranmälningar/strykningar, delar ut priser/rosetter. Du är även den som räknar poängen på protokollen och för in i det digitala systemet. Här är vi minst två funktionärer samtidigt.

PROTOKOLLSKRIVARE
På en dressyrtävling sitter domaren nere på banan. Här sitter protokollskrivaren bredvid och skriver ner allt domaren säger, och vilka poäng som denne ger ekipaget som rider.

PROTOKOLLHÄMTARE

Protokollhämtare är ett riktigt lyxigt uppdrag då man ofta får se alla fina ritter.  Efter varje färdig ritt måste nämligen protokollet ges till sekretariatet för att räknas och rapporteras, att se till att protokollet kommer dit är det protokollhämtare gör!

SPEAKER

Som speaker är det du som presenterar dagens ritter och rapporterar ut resultat till alla ryttare och besökare.

ÖVRIGA FUNKTIONÄRSUPPDRAG

Cafeteriapersonal, Städansvarig. Sjukvårdare & Parkeringsvakt

cafeterian-5.jpg

Bidra till cafeterian!

Våra tävlingar lockar ofta många besökare. Vi är stolta över att ha en så fin och populär cafeteria där vi under tävlingshelger både serverar flertalet olika lunchalternativ, hembakt fika, godis och dryck.  Inför tävlingshelger tar vi tacksamt emot bidrag av er medlemmar i form av hembakat fika. Långpannekakor, småkakor och andra bakverk brukar nämligen ha en rykande åtgång bland våra gäster!

Gör såhär:

• Baka något gott!

• Skriv en lapp om vad vad ditt bakverk innehåller, det är viktigt om det exempelvis är nötter i som många kan vara allergisk mot!

• Lämna in dina bakverk i vår frys i cafeterian!

Dagarna innan tävling brukar vi samlas och laga mat och förbereda cafeterian tillsammans, håll utkik i våra sociala medier när det är dags nästa gång!