Senaste nyheterna

Hästens välfärd hos HRK

Hos oss på Härnösands Ridklubb är vår övertygelse stark: Hästen är inte bara en vän eller en medarbetare – den är vår viktigaste partner. Vi bryr oss om varje hästs välbefinnande och ser till att deras behov alltid kommer först.

Nyligen påmindes vi om hur viktigt det är att värna om våra fyrbenta vänner genom dokumentären från Danmark om Andreas Helgstrand. Det har även väckts debatt i den svenska ridsporten och ämnet har blivit aktuellt. Det var upprörande bilder och vi på Härnösands ridklubb tar kraftigt avstånd från en sådan hantering av vår bästa vän. Det påminde oss om att vi alla har en plikt att säkerställa varje hästs välmående.

Du är hästens viktigaste partner

När du som medlem och ridande hos oss kommer till stallet för att rida är det dig hästen väntat på. Det är du som ansvarar för att behandla hästen med respekt och ge den tid som den behöver för att bli redo för er lektion tillsammans. Du behöver därför se till att alltid vara i god tid till din ridlektion så att du och hästen får den viktiga stunden tillsammans när du gör den iordning.

Hos Härnösands Ridklubb är det du som rider våra hästar som ansvarar för att den får sin dagliga omsorg och omtanke som den behöver. Om du av någon anledning inte kan komma till din ridlektion är det därför väldigt viktigt att du meddelar din frånvaro i Min Ridskola. Ser du ett sår när du visiterar hästen eller något som inte stämmer är du skyldig att meddela personalen. Det ingår i ditt uppdrag som ridande hos oss att gå igenom hästen i lugn och ro. Borsta, kratsa hovarna och sadla den lugnt och respektfullt. Det gör att ni knyter ett viktigt band och den är trygg med dig. På så sätt får du och hästen de bästa förutsättningarna att utvecklas tillsammans under lektionen.

Härnösands ridklubb tar hästens välfärd på största allvar

Vi på Härnösands Ridklubb vill försäkra er om att vi tar hästens välfärd på största allvar. Vi följer riktlinjer som sätter hästens hälsa i främsta rummet. Ibland kan det se lite otäckt ut i hagen då de busar och har sönder sina täcken. Därför kan det ibland sitta trasiga täcken på våra hästar. Men det är också viktigt att du som rider hos oss meddelar personalen om något är trasigt eller inte stämmer. Vi säkerställer också varje dag att vår träning och vårt umgänge med hästarna sker på ett sätt som är skonsamt och respektfullt.

Hos oss är hästens välbefinnande inte bara en prioritet – det är vårt kärnengagemang. Vi fortsätter att sträva efter en trygg och kärleksfull miljö för varje häst i vårt stall. De är beroende av oss och då är vår skyldighet att ge dem de bästa förutsättningarna.

Har ni frågor eller funderingar om vårt arbete med hästens välfärd är ni varmt välkomna att kontakta oss i styrelsen via mail: styrelsen@harnosandsridklubb.se alternativt till ridskolan ridskolan@harnosandsridklubb.se

Med vänliga hälsningar,

Styrelsen för Härnösands Ridklubb